Δείτε πως αλλάζει ο χάρτης του λιανεμπορίου - Τι προβλέπει το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης
Αλλάζει άρδην ο χάρτης του λιανεμπορίου μετά τις απελευθερώσεις αγορών, προϊόντων και επαγγελμάτων και ήδη τα σούπερ μάρκετ μπαίνουν σε κλάδους που μέχρι πρότινος θεωρούνταν κλειστοί ή προστατευμένοι.
Αλλάζει άρδην ο χάρτης του λιανεμπορίου μετά τις απελευθερώσεις αγορών, προϊόντων και επαγγελμάτων και ήδη τα σούπερ μάρκετ μπαίνουν σε κλάδους που μέχρι πρότινος θεωρούνταν κλειστοί ή προστατευμένοι.
Έτσι, οι αλυσίδες κάνουν το πρώτο βήμα και βάζουν στα ράφια τους τσιγάρα και άλλα προϊόντα καπνού, ενώ η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης έχει προτείνει σε νομοσχέδιο που βρίσκεται στη Βουλή και την άρση περιορισμών στην παραγωγή και πώληση ψωμιού. Με τον τρόπο αυτόν δίνεται η δυνατότητα στα σούπερ μάρκετ να πουλάνε και προψημένο ψωμί (τύπου bake off) κάνοντας τη διαδικασία της προπαρασκευής μέσα στους χώρους τους.
Ταυτόχρονα και σύμφωνα με πληροφορίες, αλυσίδες ετοιμάζονται να μπουν πιο δυναμικά και στην αγορά των υγρών καυσίμων, εκμεταλλευόμενες τις αλλαγές που έγιναν προ μηνών στις προϋποθέσεις για την ίδρυση βενζινάδικων.
Οι κινήσεις αυτές αφενός ανοίγουν τον ανταγωνισμό και η κυβέρνηση προσδοκά την περαιτέρω αποκλιμάκωση των τιμών.
Ωστόσο, σε μια προσπάθεια να κρατήσει τις ισορροπίες και με τους μικρούς της αγοράς, προχωρά σε παρεμβάσεις δίνοντάς τους χώρους δραστηριότητας. Για παράδειγμα, στο ίδιο νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης κατατέθηκαν τροπολογίες για τη δυνατότητα λειτουργίας υπαίθριων αγορών από παραγωγούς αγροτικών προϊόντων (farmers markets) αλλά και για την πώληση τυροκομικών προϊόντων από τις γνωστές λαϊκές αγορές.
Σε ό,τι αφορά την αγορά των προϊόντων καπνού και την είσοδο σε αυτήν των σούπερ μάρκετ, το πρώτο βήμα γίνεται από την αλυσίδα "Μαρινόπουλος" που ξεκινά να πουλά τσιγάρα, συσκευασμένο καπνό, φιλτράκια και χαρτάκια μετά το Πάσχα, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι ανάλογη κίνηση εξετάζεται και από τον όμιλο Βερόπουλου.
Οι πρωτοβουλίες αυτές ανατρέπουν τους συσχετισμούς δυνάμεων στον συγκεκριμένο κλάδο μια και μέχρι τώρα περισσότεροι από έξι στους δέκα καταναλωτές αγόραζαν τα προϊόντα αυτά από τα περίπτερα.
ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ
Χαριστική βολή...
Χαριστική βολή για τον κλάδο των περιπτέρων αποτελεί η είσοδος των σούπερ μάρκετ στην αγορά καπνού. Αυτό υποστηρίζει ο πρόεδρος της Ένωσης Επαγγελματιών Καπνοπωλών Περιπτερούχων Αθήνας, Θεόδωρος Μάλλιος, δηλώνοντας στο "Έθνος" ότι τα περίπτερα θα χάνουν μερίδια και ότι δουλεύουν ως οικογενειακές επιχειρήσεις. Ο τζίρος καπνού υπολογίζεται στα 4,2 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 3,5 δισ. είναι τα έσοδα του υπ. Οικονομικών. Οι αλλεπάλληλες αυξήσεις στη φορολογία καπνού μείωσαν τα κέρδη των περιπτερούχων έως 60%. Σήμερα το καθαρό κέρδος που αφήνει ένα πακέτο τσιγάρα φτάνει έως τα 18 λεπτά το πακέτο από 30 έως 35 λεπτά το 2009.
Νομοσχέδιο του υπ. Ανάπτυξης
Προψημένο ψωμί στις αλυσίδες και τυροκομικά στις λαϊκές αγορές
Προψημένο ψωμί από τα σούπερ μάρκετ και αγροτικά προϊόντα χωρίς μεσάζοντες, καθώς και τυροκομικά από λαϊκές αγορές είναι το κοντράστ των αλλαγών που έρχονται στο ελληνικό λιανεμπόριο.
Στο νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης για τις δημόσιες συμβάσεις περιλαμβάνεται άρθρο με το οποίο αίρονται οι περιορισμοί για την πώληση προψημένου ψωμιού από τις αλυσίδες λιανικού εμπορίου. Με απλά λόγια δεν θα υπάρχουν ιδιαίτερα εμπόδια στο ψήσιμο προψημένης (κατεψυγμένης ζύμης) από έναν μικρό φούρνο και στη συνέχεια να πωλείται.
Η συγκεκριμένη διάταξη έχει προκαλέσει την έντονη αντίδραση των αρτοποιών, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι με τον τρόπο αυτό κινδυνεύουν οι επιχειρήσεις τους. Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί πως οι παραδοσιακοί φούρνοι διαφοροποιούνται και διατηρούν το πεδίο δράσης τους στην παραγωγή φρέσκου άρτου.
Στο μεταξύ, στο ίδιο νομοσχέδιο κατατέθηκαν τροπολογίες με τις οποίες καθιερώνονται οι υπαίθριες αγορές παραγωγών. Αυτές μπορούν να λειτουργούν μία φορά την εβδομάδα σε περιφερειακό ή και τοπικό επίπεδο και αγρότες θα μπορούν να πωλούν απευθείας τα προϊόντα τους στους καταναλωτές. Είτε αυτά είναι τυποποιημένα, είτε μη. Ο θεσμός των farmers markets λειτουργεί στην ΕΕ.
Εξάλλου, με άλλη τροπολογία δίνεται η δυνατότητα, με την προϋπόθεση της τήρησης των κανόνων υγιεινής, της πώλησης τυροκομικών προϊόντων από τις κλασικές λαϊκές αγορές. Εννοείται ότι απαιτείται η ύπαρξη ψυγείων και τα τυριά να έχουν παραχθεί σε εγκεκριμένη εγκατάσταση, με την απαραίτητη σήμανση και όλες τις προδιαγραφές που βάζει ο ΕΦΕΤ και το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
Πηγή: "Το Έθνος"
Ταυτόχρονα και σύμφωνα με πληροφορίες, αλυσίδες ετοιμάζονται να μπουν πιο δυναμικά και στην αγορά των υγρών καυσίμων, εκμεταλλευόμενες τις αλλαγές που έγιναν προ μηνών στις προϋποθέσεις για την ίδρυση βενζινάδικων.
Οι κινήσεις αυτές αφενός ανοίγουν τον ανταγωνισμό και η κυβέρνηση προσδοκά την περαιτέρω αποκλιμάκωση των τιμών.
Ωστόσο, σε μια προσπάθεια να κρατήσει τις ισορροπίες και με τους μικρούς της αγοράς, προχωρά σε παρεμβάσεις δίνοντάς τους χώρους δραστηριότητας. Για παράδειγμα, στο ίδιο νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης κατατέθηκαν τροπολογίες για τη δυνατότητα λειτουργίας υπαίθριων αγορών από παραγωγούς αγροτικών προϊόντων (farmers markets) αλλά και για την πώληση τυροκομικών προϊόντων από τις γνωστές λαϊκές αγορές.
Σε ό,τι αφορά την αγορά των προϊόντων καπνού και την είσοδο σε αυτήν των σούπερ μάρκετ, το πρώτο βήμα γίνεται από την αλυσίδα "Μαρινόπουλος" που ξεκινά να πουλά τσιγάρα, συσκευασμένο καπνό, φιλτράκια και χαρτάκια μετά το Πάσχα, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι ανάλογη κίνηση εξετάζεται και από τον όμιλο Βερόπουλου.
Οι πρωτοβουλίες αυτές ανατρέπουν τους συσχετισμούς δυνάμεων στον συγκεκριμένο κλάδο μια και μέχρι τώρα περισσότεροι από έξι στους δέκα καταναλωτές αγόραζαν τα προϊόντα αυτά από τα περίπτερα.
ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ
Χαριστική βολή...
Χαριστική βολή για τον κλάδο των περιπτέρων αποτελεί η είσοδος των σούπερ μάρκετ στην αγορά καπνού. Αυτό υποστηρίζει ο πρόεδρος της Ένωσης Επαγγελματιών Καπνοπωλών Περιπτερούχων Αθήνας, Θεόδωρος Μάλλιος, δηλώνοντας στο "Έθνος" ότι τα περίπτερα θα χάνουν μερίδια και ότι δουλεύουν ως οικογενειακές επιχειρήσεις. Ο τζίρος καπνού υπολογίζεται στα 4,2 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 3,5 δισ. είναι τα έσοδα του υπ. Οικονομικών. Οι αλλεπάλληλες αυξήσεις στη φορολογία καπνού μείωσαν τα κέρδη των περιπτερούχων έως 60%. Σήμερα το καθαρό κέρδος που αφήνει ένα πακέτο τσιγάρα φτάνει έως τα 18 λεπτά το πακέτο από 30 έως 35 λεπτά το 2009.
Νομοσχέδιο του υπ. Ανάπτυξης
Προψημένο ψωμί στις αλυσίδες και τυροκομικά στις λαϊκές αγορές
Προψημένο ψωμί από τα σούπερ μάρκετ και αγροτικά προϊόντα χωρίς μεσάζοντες, καθώς και τυροκομικά από λαϊκές αγορές είναι το κοντράστ των αλλαγών που έρχονται στο ελληνικό λιανεμπόριο.
Στο νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης για τις δημόσιες συμβάσεις περιλαμβάνεται άρθρο με το οποίο αίρονται οι περιορισμοί για την πώληση προψημένου ψωμιού από τις αλυσίδες λιανικού εμπορίου. Με απλά λόγια δεν θα υπάρχουν ιδιαίτερα εμπόδια στο ψήσιμο προψημένης (κατεψυγμένης ζύμης) από έναν μικρό φούρνο και στη συνέχεια να πωλείται.
Η συγκεκριμένη διάταξη έχει προκαλέσει την έντονη αντίδραση των αρτοποιών, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι με τον τρόπο αυτό κινδυνεύουν οι επιχειρήσεις τους. Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί πως οι παραδοσιακοί φούρνοι διαφοροποιούνται και διατηρούν το πεδίο δράσης τους στην παραγωγή φρέσκου άρτου.
Στο μεταξύ, στο ίδιο νομοσχέδιο κατατέθηκαν τροπολογίες με τις οποίες καθιερώνονται οι υπαίθριες αγορές παραγωγών. Αυτές μπορούν να λειτουργούν μία φορά την εβδομάδα σε περιφερειακό ή και τοπικό επίπεδο και αγρότες θα μπορούν να πωλούν απευθείας τα προϊόντα τους στους καταναλωτές. Είτε αυτά είναι τυποποιημένα, είτε μη. Ο θεσμός των farmers markets λειτουργεί στην ΕΕ.
Εξάλλου, με άλλη τροπολογία δίνεται η δυνατότητα, με την προϋπόθεση της τήρησης των κανόνων υγιεινής, της πώλησης τυροκομικών προϊόντων από τις κλασικές λαϊκές αγορές. Εννοείται ότι απαιτείται η ύπαρξη ψυγείων και τα τυριά να έχουν παραχθεί σε εγκεκριμένη εγκατάσταση, με την απαραίτητη σήμανση και όλες τις προδιαγραφές που βάζει ο ΕΦΕΤ και το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
Πηγή: "Το Έθνος"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου