FEDERATION INTERNATIONALE DE L'AUTOMOBILE
2011 FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP
ACROPOLIS RALLY OF GREECE
Συνέντευξη Τύπου πριν τον αγώνα
Πέμπτη 16 Ιουνίου
Παρόντες:
Sébastien Loeb, Citroën Total World Rally Team
Jari-Matti Latvala, Ford Abu Dhabi World Rally Team
Mads Østberg, M-Sport Stobart Ford World Rally Team
Kimi Räikkönen, ICE 1 Racing
E:
Sebastien, το WRC επέστρεψε στην Ελλάδα. Είσαι χαρούμενος που ο συγκεκριμένος αγώνας είναι και πάλι στο πρόγραμμα του θεσμού;
SL:
Ναι, σίγουρα! Είμαι χαρούμενος που βρίσκομαι και πάλι εδώ. Οι ειδικές είναι πολύ καλές, και αρκετά σκληρές.
E:
Αυτός ο αγώνας είναι γνωστός, επειδή είναι δύσκολος και σκληρός. Πόσο σκληρές είναι οι ειδικές φέτος; Πως θα τις κρίνεις σε σχέση με των προηγούμενων ετών;...
SL:
Δεν θυμάμαι και πολλά και για αυτό δεν ξέρω. Αυτό που ξέρω σίγουρα είναι ότι κάποια κομμάτια είναι ιδιαίτερα τόσο για τις αναρτήσεις, όσο και τα ελαστικά. Αυτό όμως ίσχυε και στο παρελθόν.
E:
Από ότι μάθαμε έβρεξε κατά τη διάρκεια των αναγνωρίσεων; Πως σας επηρέασε αυτό;
SL:
Όταν περάσαμε εμείς από τις ειδικές, ο δρόμος ήταν στεγνός.
E:
Θα μπορούσες να πεις ότι υπάρχει ένα σκέλος ή μία ειδική, που είναι το πιο δύσκολο στον αγώνα;
SL:
Αν ο δρόμος είναι στεγνός, τότε η πρώτη ημέρα θα είναι η πιο δύσκολη. Στις αναγνωρίσεις είχε πολύ χώμα, και για αυτό ελπίζω να βρέξει! Αυτό που ξέρω είναι ότι έχει βρέξει αρκετά στις ειδικές, και για αυτό δεν πρόκειται να είναι τόσο δύσκολα όσο στις αναγνωρίσεις.
E:
Μέχρι τώρα έχουμε δει μερικές συγκλονιστικές μάχες. Το περίμενες ότι αυτή η χρονιά θα ήταν τόσο δύσκολη;
SL:
Είναι δύσκολο να πω κάτι τέτοιο, αλλά αυτό που έχουμε δει σίγουρα είναι ότι τα αυτοκίνητα έχουν μικρές διαφορές μεταξύ τους. Είναι πολύ δύσκολο να συγκρίνουμε τα δύο αυτοκίνητα (Ford και Citroen). Η ταχύτητα είναι παρόμοια και η μάχη είναι έντονη. Παλαιότερα, ήμασταν δύο οδηγοί που μονομαχούσαμε, και τώρα είμαστε πέντε. Ακόμα και αν ένας οδηγός έχει πρόβλημα, τότε εμφανίζεται κάποιος άλλος στη μάχη. Αυτό είναι καλό, όπως καλός είναι και ο τρόπος που κλείνουν οι αγώνες στην Power Stage.
E:
Το πρόγραμμα του 2012 έχει επιβεβαιωθεί και σε αυτό περιλαμβάνεται και το Ράλλυ Μόντε Κάρλο, το οποίο και θα ανοίξει την αυλαία της νέας χρονιάς. Είσαι ικανοποιημένος που το Μόντε επέστρεψε και θα σε δούμε στον αγώνα με την ομάδα της Citroen Total World Rally Team;
SL:
Δεν έχω ιδέα. Όπως σας είπα και την τελευταία φορά, δεν ξέρω τι θα κάνω τη νέα χρονιά. Αν αγωνίζομαι θα πάω στο Μόντε Κάρλο. Αν όχι, θα πάω ως θεατής. Παρόλα αυτά, είναι ένας από τους μαγικούς αγώνες του WRC. Είναι μία καλή κίνηση. Μπορεί η οργανωτική επιτροπή να αποφάσισε να φύγει από το θεσμό πριν από μερικά χρόνια, αλλά τώρα πήραν τη σωστή απόφαση και επιστρέφουν.
E:
Jari Matti πως είναι η νυκτερινή ειδική;
J-ML:
Είναι ανοικτή, σε φαρδύ οδόστρωμα και γρήγορη. Στο τέλος είναι πιο τεχνική και έχει κάποια σημεία που χρειάζονται προσοχή. Επίσης στο μέσο της έχει ένα πολύ γρήγορο ασφάλτινο κομμάτι. Γενικά είναι καλή. Και δεν έχουμε πρόβλημα με τη σκόνη, αφού είναι ανοικτό το κομμάτι. Βλέπετε, πάντα υπάρχει ένα ρίσκο όταν αγωνίζεσαι στο χώμα τη νύκτα στις χώρες με υψηλές θερμοκρασίες, αφού όταν η θερμοκρασία πέφτει, δεν έχει πολύ άνεμο και η σκόνη μένει στον αέρα.
E:
Τι πιστεύεις ότι είναι αυτό που θα σου επιτρέψει να κερδίσεις στην Ελλάδα;
J-ML:
Από αυτή την άποψη, οι τελευταίοι αγώνες ήταν πολύ δύσκολοι για εμάς. Ήμασταν επικεφαλής στην Αργεντινή πριν το πρόβλημα, στην Ιορδανία και πάλι προβλήματα, ενώ στην Αργεντινή ήμασταν λίγο άτυχοι με κάποια άλλα πράγματα. Και αυτός ήταν και ένας από τους αγαπημένους μου αγώνες. Κάποιες φορές αν θέλεις τόσο πολύ να κερδίσεις, τίποτα δεν πηγαίνει όπως πρέπει. Πρέπει να οδηγείς όσο καλύτερα εσύ ο ίδιος μπορείς και να μην πιέζεις την τύχη σου.
E:
Η Αργεντινή ήταν ένας σκληρός αγώνας, αλλά εδώ αναμένεται να είναι ακόμα πιο δύσκολα. Είσαι αισιόδοξος ότι το Fiesta RS WRC θα αποδώσει καλά εδώ; Πως τα πήγατε κατά τη διάρκεια των δοκιμών;
J-ML:
Κάναμε δοκιμές πριν την Αργεντινή, περίπου πριν τέσσερις εβδομάδες. Όλα πήγαν καλά, χωρίς να έχουμε κανένα πρόβλημα. Σε εκείνη τη δοκιμή επέλεξα μία διαφορετική ανάρτηση και τότε ήμουν πεπεισμένος ότι ήταν η καλύτερη δυνατή επιλογή. Όμως, τελικά ο χρόνος δεν ήταν καλός και επιστρέψαμε στις αρχικές μας ρυθμίσεις.
E:
Με τι set up θα αγωνιστείς εδώ;
J-ML:
Το ίδιο με τη Σαρδηνία, την Ιορδανία και την Αργεντινή. Δοκίμασα κάτι διαφορετικό. Στις δοκιμές ήταν καλό, αλλά αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι πρέπει να δουλεύει και στις ειδικές.
E:
Μία από τις αποφάσεις που πήρε η επιτροπή Ράλλυ, ήταν να καταστήσει τη διαδικασία του shakedown ως κατατακτήρια δοκιμή για την επιλογή της σειράς εκκίνησης. Αυτό θα μπορούσε να αποδειχθεί ενδιαφέρον!
J-ML:
Είναι καλό ότι με αυτόν τον τρόπο δεν θα βλέπουμε πλέον αγώνες τακτικής στα Ράλλυ. Κατά τη διάρκεια του shakedown αυτό θα μπορούσε να αποδειχθεί ενδιαφέρον τόσο για τους θεατές, όσο και για την τηλεόραση. Όμως, αυτό θα σημαίνει και περισσότερη δουλειά για τους οδηγούς. Εκείνη τη μέρα, ίσως και να δείτε περισσότερες κινήσεις τακτικής. Σίγουρα, θα είναι μία έντονη διαδικασία για τους οδηγούς και θεωρώ ότι θα είναι καλό.
E:
Sébastien εσύ τι νομίζεις;
SL:
Θεωρώ ότι είναι καλή κίνηση. Όλοι θα εκκινούν στους αγώνες με ίσες πιθανότητες. Δεν θα έχει σημασία αν είσαι νεαρός οδηγός και είναι ο πρώτος σου αγώνας, ή αν κάνεις μερικούς αγώνες το χρόνο, στην εκκίνηση του κάθε αγώνα, όλοι θα εκκινούν με τις ίδιες πιθανότητες να είναι επικεφαλής του αγώνα. Από εκεί και πέρα δεν θα υπάρχουν τακτικές στον αγώνα και αυτό θα είναι καλό.
E:
Οι θερμοκρασίες εδώ, είναι από τις υψηλότερες που θα συναντήσετε. Πιστεύω ότι ήδη έχεις κάνει ένα είδος προπόνησης την προηγούμενη εβδομάδα. Από ποια απίστευτα ζεστή χώρα έρχεσαι;
J-ML:
Ξεκινάει με το γράμμα Φ και είναι η Φινλανδία! Την προηγούμενη εβδομάδα, ο υδράργυρος έδειξε 33 βαθμούς! Είχα λάβει μέρος σε έναν αγώνα του εθνικού μας Πρωταθλήματος. Ήμουν πλοηγός του αγώνα με ένα Ford Escort MKII. Η εξάτμιση περνάει κάτω από την πλευρά του οδηγού, με το πάτωμα φυσικά να μην έχει προστασία. Κάποια στιγμή ένιωθα ότι τα πόδια μου καίγονταν! Δεν υπήρχε αεραγωγός για αέρα στην οροφή, όπως στα σημερινά αυτοκίνητα, ενώ δεν μπορούσαμε να ανοίξουμε τα παράθυρα αφού θα έμπαινε η σκόνη μέσα. Έμοιαζε με ιδανική προπόνηση για αυτόν τον αγώνα, αλλά παράλληλα το διασκεδάσαμε.
E:
Mads ξεκίνησες δυναμικά τη φετινή χρονιά, τερματίζοντας δεύτερος στη Σουηδία, αλλά προβλήματα από εκεί και έπειτα δεν σου επέτρεψαν να ανέβεις και πάλι στο βάθρο. Είσαι απογοητευμένος από αυτό το γεγονός;
MØ:
Σίγουρα είναι δύσκολα, και ξέρω ότι πρέπει να είμαι λίγο πιο γρήγορος. Είχαμε κάποια προβλήματα σε αγώνες από τη Σουηδία και έπειτα, και δεν ήμασταν γρήγοροι. Χρειάζομαι περισσότερο χρόνο στο αυτοκίνητο και να αποκτήσω λίγο περισσότερη ταχύτητα.
E:
Πως καταφέρνεις, έτσι ώστε η πρώτη ημέρα του αγώνα να μην είναι μία διαδικασία δοκιμών για σένα;
MØ:
Στη Σαρδηνία, ήμασταν για πρώτη φορά τόσο κοντά στην πρώτη πεντάδα, μετά τον αγώνα της Σουηδίας. Πρέπει και εδώ να κάνουμε το ίδιο. Έχουμε κάνει κάποιες αλλαγές στο αυτοκίνητο, οι οποίες ελπίζουμε να βοηθήσουν, όπως και σε κάποιες από τις σημειώσεις μας. Βέβαια, αυτό είναι δύσκολο για εμάς, αφού κλάπηκε η τσάντα του συνοδηγού μου και χρειάστηκε να κάνουμε νέες σημειώσεις από την αρχή για όλες τις ειδικές. Εντάξει, οι περισσότερες ειδικές είναι ίδιες, αλλά αυτό δεν μας βοηθάει. Ελπίζαμε να έρθουμε με τις δικές μας σημειώσεις και να μπορέσουμε να πιέσουμε. Όμως, τώρα πρέπει να αναθεωρήσουμε και να πάμε προσεκτικά στο πρώτο πέρασμα, και μετά να οδηγήσουμε στο όριο στο δεύτερο πέρασμα.
E:
Δοκιμές πριν τον αγώνα δεν έκανες, αλλά το γεγονός ότι αγωνίζεσαι στο Πρωτάθλημα Νορβηγίας δεν σε βοηθάει καθόλου στην προετοιμασία σου;
MØ:
Όχι ιδιαίτερα. Εντάξει, σίγουρα τα χιλιόμετρα με το αυτοκίνητο βοηθάνε, αλλά είναι προδιαγραφών S2000 και δεν είναι ακριβώς το ίδιο. Όμως, μας βοηθάει στο να κάνω αναγνωρίσεις, ενώ οι αγώνες στο να κάνω αγωνιστικά χιλιόμετρα. Όμως, στη Νορβηγία οι συνθήκες είναι τελείως διαφορετικές. Πρέπει να κοιτάμε ειδική ειδική και να βελτιώσουμε την ταχύτητα μας.
E:
Θα αγωνιστείς σε όλους τους υπόλοιπους αγώνες φέτος;
MØ:
Δεν νομίζω ότι θα καταφέρουμε να αγωνιστούμε σε όλους. Πιστεύω ότι θα είμαστε σε Φινλανδία και Γερμανία, αλλά δεν είναι εύκολο να συγκεντρώσεις όλα τα λεφτά που χρειάζονται για πλήρης εμπλοκή. Είναι πιθανό να βρούμε κάποια χρήματα και να κάνουμε μερικούς ακόμα αγώνες, αλλά σίγουρα δεν θα πάμε στην Αυστραλία. Θα προσπαθήσουμε να φέρουμε κάποια καλά αποτελέσματα, τα οποία και θα μας βοηθήσουν να συγκεντρώσουμε περισσότερα χρήματα.
E:
Kimi, η Ιορδανία ήταν η τελευταία φορά που σε είδαμε στο τιμόνι του Citroen DS3. Έχει περάσει αρκετός καιρός! Αισθάνεσαι καλά που επιστρέφεις;
KR:
Ναι. Είναι καλό που είμαι πίσω.
E:
Την προηγούμενη εβδομάδα οδήγησες το αυτοκίνητο. Πόσα χιλιόμετρα έκανες και είσαι ικανοποιημένος από το αποτέλεσμα;
KR:
Ήταν την προηγούμενη εβδομάδα στη Γαλλία. Όλα πήγαν καλά και δοκιμάσαμε κάποιες αλλαγές. Το βασικό ήταν να μπω και πάλι το αυτοκίνητο. Κάναμε περίπου 100 χιλιόμετρα, με στόχο να συνηθίσω και πάλι την αίσθηση του DS3.
E:
Και πως είναι αυτή η αίσθηση;
KR:
Μια χαρά! Σίγουρα, ο αγώνας είναι καινούργιος για μένα, όπως φυσικά και οι ειδικές. Αυτές δεν δείχνουν εύκολες, αλλά θα κάνουμε ότι καλύτερο μπορούμε.
E:
Τι προσπαθείς να βελτιώσεις στις επιδόσεις σου;
KR:
Γενικά, προσπαθώ να βελτιώνομαι συνεχώς. Η Αυστραλία θα είναι επίσης ένα νέο μέρος για εμάς, ίσως να είναι λίγο πιο εύκολα για εμάς, αλλά στόχος μου είναι να βελτιώνομαι συνέχεια.
E:
Τι σκέφτεσαι για το μέλλον; Θα συνεχίσεις στο WRC;
KR:
Δεν ξέρω. Θα δω στο τέλος της χρονιάς. Πάντως, ακόμα τίποτα δεν είναι σίγουρο.
E:
Στους σκληρούς αγώνες είχες σημειώσει καλές επιδόσεις. Έκτος στην Ιορδανία, και πέμπτος στην Τουρκία πέρσι. Πιστεύεις ότι σου ταιριάζουν;
KR:
Δεν νομίζω. Κάποιοι αγώνες, όπως η Τουρκία, ήταν καινούργιοι για μένα, αλλά και για τους υπόλοιπους! Οι υπόλοιποι έχουν ξανάρθει εδώ και εγώ δεν έχω αγωνιστεί για ένα διάστημα, και θα είναι δύσκολα. Οι ειδικές είναι σκληρές αλλά αυτό θα είναι το ίδιο για όλους. Το αυτοκίνητο είναι αξιόπιστο και δυνατό, αλλά και πάλι αν έχουμε προβλήματα αυτό είναι κάτι που συμβαίνει. Σε κάθε περίπτωση θα κάνουμε ότι καλύτερο μπορούμε.
E:
Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για σένα σε αυτόν τον αγώνα;
KR:
Νέος αγώνας με νέες ειδικές. Αυτό είναι το πιο δύσκολο για εμάς.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥΣ
Martin Holmes
Martin Holmes Rallying, ΜΕΓ. ΒΡΕΤΑΝΙΑ
E:
Ερώτηση σε όλους τους οδηγούς. Το shakedown δεν είναι η τελευταία σας δοκιμή να προετοιμάσετε το αυτοκίνητο για τον αγώνα; (Σημειώστε, ότι ακόμα δεν έχει οριστικοποιηθεί ακριβώς η διαδικασία για το 2012).
SL:
Δεν ξέρω ποια είναι ακριβώς η ιδέα και ποιος την πρότεινε, αλλά θεωρώ ότι αν ξεκινάμε στις 08:00 πμ και έχουμε ελεύθερα περάσματα, τότε στις 10:00 πμ μπορούμε να ξεκινήσουμε τις κατατακτήριες. Στο shakedown, τώρα περνάμε τέσσερις φορές, επειδή πρέπει. Τη νέα χρονιά, πιστεύω ότι θα έχουμε έναν πραγματικό λόγο να περάσουμε από τα shakedown.
J-ML:
Είναι πολύ σημαντικό το πρωί να έχουμε ελεύθερα περάσματα. Κάποιοι οδηγοί, όπως και εγώ παλαιότερα, ερχόμαστε στους αγώνες χωρίς προηγουμένως να έχουμε κάνει δοκιμές, και οι δύο πρώτες ώρες είναι απαραίτητες για να δοκιμάσουμε κάτι στο αυτοκίνητο. Αλλά μετά από αυτό, όπως και ο Sebastien είπε, στις 10:00 πμ μπορούμε να ξεκινήσουμε. Νομίζω ότι μπορεί να δουλέψει.
KR:
Δεν ξέρω ακριβώς τις λεπτομέρειες των κανονισμών, αλλά δεν δείχνει ότι θα αλλάξουν και πολλά. Κάνε το πέρασμα σου, σημείωσε τον ταχύτερο χρόνο σου και μετά διάλεξε σειρά εκκίνησης. Δεν αλλάζουν και τόσα πολλά.
MØ:
Πιστεύω ότι είναι μία καλή ιδέα, αρκεί να έχουμε χρόνο το πρωί να προετοιμαστούμε. Εγώ χρησιμοποιώ το shakedown ως δοκιμή σε πολλούς αγώνες και είναι πολύ σημαντικό να έχω αυτό το χρόνο στο αυτοκίνητο.
FIA SUPER 2000 WORLD RALLY CHAMPIONSHIP
Παρόντες:
Hermann Gassner, FIA Super 2000 World Rally Championship
Ott Tänak, FIA Super 2000 World Rally Championship
E:
Κάνατε δοκιμές τη Δευτέρα, πώς πήγε;
HG:
Πήγε καλά. Αλλάξαμε κάποια πράγματα στο setup του αυτοκινήτου και τώρα περιμένουμε τον αγώνα. Αλλάξαμε ελατήρια και αντιστρεπτική, φυσιολογικά πράγματα. Ας ελπίσουμε ότι θα βοηθήσουν οι αλλαγές.
E:
Πώς βλέπετε τις ειδικές εδώ; Πιστεύεις ότι θα τις ευχαριστηθείτε;
HG:
Θα είναι το πιο σκληρό ράλι. Σε κάποια σημεία πρέπει να φυλάς το αυτοκίνητο, αλλά στα υπόλοιπα δεν θα είναι τόσο άσχημα.
E:
Είστε στην ίδια ομάδα με τον Juho Hanninen, ο οποίος έχει μεγάλη εμπειρία. Σας έχει δώσει καμιά συμβουλή;
HG:
Ναι, μου είπε ότι δεν είναι εύκολο και να προσέξω να μην πιέσω πάρα πολύ. Θα δούμε.
E:
Ποιο θα είναι το κλειδί της… επιβίωσης την πρώτη ημέρα του αγώνα που έχει μόνο το remote service;
HG:
Πρέπει να είμαστε προσεκτικοί. Μόνο με το remote service είναι δύσκολο, δεν υπάρχει ευκαιρία για λάθος.
E:
Ποιους θεωρείς βασικούς σας αντιπάλους σε αυτόν τον αγώνα;
HG:
Αυτό είναι δύσκολο να το απαντήσω. Καμιά φορά η ταχύτητά μας δεν είναι καλή, άλλες πάλι είμαστε γρήγοροι. Θα τρέξουμε τον αγώνα μας και θα δούμε τι θα γίνει.
E:
Τι περιμένετε να έχετε πετύχει στο τέλος της χρονιάς;
HG:
Κι αυτό είναι δύσκολο να απαντηθεί. Έχουμε κάνει πρόοδο και πάμε όλο και πιο γρήγορα, αυτό είναι που θέλουμε άλλωστε. Προς το παρόν είμαι ικανοποιημένος.
E:
Ott, είσαι στην κορυφή του SWRC μετά την ολοκλήρωση δύο γύρων του φετινού πρωταθλήματος. Αυτή είναι η πρώτη φορά που συμμετέχετε στο Ράλι Ακρόπολις. Τι σκέφτεσαι γι' αυτό;
OT:
Ως τώρα ήταν πολύ ενδιαφέρον. Είχαμε καλές στιγμές και μια μεγάλη νίκη στη Σαρδηνία. Στο Μεξικό δεν ξεκινήσαμε καλά, αλλά στο τέλος πήραμε καλό αποτέλεσμα. Άρα, ως τώρα, όλα καλά. Στο Ακρόπολις, θα δούμε.
E:
Έχεις ξανατρέξει σε ειδικές σαν αυτές στο παρελθόν; Με ποιο άλλο αγώνα θα μπορούσες να τις συγκρίνεις;
OT:
Και στη Σαρδηνία είχε πολύ σκληρές ειδικές και ήταν πρώτη φορά για μένα εκεί. Εδώ το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε είναι να τρέξουμε έξυπνα, χωρίς να χάνουμε πολύ χρόνο όμως, αν θέλουμε ένα καλό αποτέλεσμα. Θα είναι πρόκληση για εμάς.
E:
Δεν έκανες δοκιμές τη Δευτέρα, αλλά συμμετείχες στις δοκιμές σαν μηχανικός…
OT:
Είναι μια αλλιώτικη δουλειά, αλλά σχετικά συνηθισμένη για μένα – την κάνω κάθε μέρα. Ήταν μια συνηθισμένη μέρα στο συνεργείο, μόνο που αυτή τη φορά το περιβάλλον ήταν το… δάσος.
E:
Είσαι ευχαριστημένος από το Shakedown σήμερα;
OT:
Κάναμε τέσσερα περάσματα και το αυτοκίνητο δούλεψε καλά, οπότε δεν ανησυχώ.
E:
Θα προσπαθήσετε να κερδίσετε τον αγώνα ή πιστεύεις ότι θα ήταν ρίσκο κάτι τέτοιο;
OT:
Σίγουρα μπορούμε να πιέσουμε όσο και στη Σαρδηνία. Αλλά προτιμώ να κρατήσουμε καλό ρυθμό. Θα δούμε.
E:
Ποιο είναι το πιο δύσκολο σημείο του αγώνα;
OT:
Σίγουρα η τελευταία ημέρα (Κυριακή) δείχνει πιο εύκολη, αλλά οι δύο πρώτες μοιάζουν πολύ σκληρές. Παντού υπάρχει κάτι επικίνδυνο. Θα προσπαθήσουμε να μην έχουμε κλαταρίσματα.
E:
Πόσο σκληρό είναι;
OT:
Είναι απίστευτα σκληρό, περισσότερο από οτιδήποτε έχω δει ως τώρα. Στις αναγνωρίσεις δεν ήταν τόσο δύσκολο όσο θα είναι στη διάρκεια του αγώνα.
2011 FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP
ACROPOLIS RALLY OF GREECE
Συνέντευξη Τύπου πριν τον αγώνα
Πέμπτη 16 Ιουνίου
Παρόντες:
Sébastien Loeb, Citroën Total World Rally Team
Jari-Matti Latvala, Ford Abu Dhabi World Rally Team
Mads Østberg, M-Sport Stobart Ford World Rally Team
Kimi Räikkönen, ICE 1 Racing
E:
Sebastien, το WRC επέστρεψε στην Ελλάδα. Είσαι χαρούμενος που ο συγκεκριμένος αγώνας είναι και πάλι στο πρόγραμμα του θεσμού;
SL:
Ναι, σίγουρα! Είμαι χαρούμενος που βρίσκομαι και πάλι εδώ. Οι ειδικές είναι πολύ καλές, και αρκετά σκληρές.
E:
Αυτός ο αγώνας είναι γνωστός, επειδή είναι δύσκολος και σκληρός. Πόσο σκληρές είναι οι ειδικές φέτος; Πως θα τις κρίνεις σε σχέση με των προηγούμενων ετών;...
SL:
Δεν θυμάμαι και πολλά και για αυτό δεν ξέρω. Αυτό που ξέρω σίγουρα είναι ότι κάποια κομμάτια είναι ιδιαίτερα τόσο για τις αναρτήσεις, όσο και τα ελαστικά. Αυτό όμως ίσχυε και στο παρελθόν.
E:
Από ότι μάθαμε έβρεξε κατά τη διάρκεια των αναγνωρίσεων; Πως σας επηρέασε αυτό;
SL:
Όταν περάσαμε εμείς από τις ειδικές, ο δρόμος ήταν στεγνός.
E:
Θα μπορούσες να πεις ότι υπάρχει ένα σκέλος ή μία ειδική, που είναι το πιο δύσκολο στον αγώνα;
SL:
Αν ο δρόμος είναι στεγνός, τότε η πρώτη ημέρα θα είναι η πιο δύσκολη. Στις αναγνωρίσεις είχε πολύ χώμα, και για αυτό ελπίζω να βρέξει! Αυτό που ξέρω είναι ότι έχει βρέξει αρκετά στις ειδικές, και για αυτό δεν πρόκειται να είναι τόσο δύσκολα όσο στις αναγνωρίσεις.
E:
Μέχρι τώρα έχουμε δει μερικές συγκλονιστικές μάχες. Το περίμενες ότι αυτή η χρονιά θα ήταν τόσο δύσκολη;
SL:
Είναι δύσκολο να πω κάτι τέτοιο, αλλά αυτό που έχουμε δει σίγουρα είναι ότι τα αυτοκίνητα έχουν μικρές διαφορές μεταξύ τους. Είναι πολύ δύσκολο να συγκρίνουμε τα δύο αυτοκίνητα (Ford και Citroen). Η ταχύτητα είναι παρόμοια και η μάχη είναι έντονη. Παλαιότερα, ήμασταν δύο οδηγοί που μονομαχούσαμε, και τώρα είμαστε πέντε. Ακόμα και αν ένας οδηγός έχει πρόβλημα, τότε εμφανίζεται κάποιος άλλος στη μάχη. Αυτό είναι καλό, όπως καλός είναι και ο τρόπος που κλείνουν οι αγώνες στην Power Stage.
E:
Το πρόγραμμα του 2012 έχει επιβεβαιωθεί και σε αυτό περιλαμβάνεται και το Ράλλυ Μόντε Κάρλο, το οποίο και θα ανοίξει την αυλαία της νέας χρονιάς. Είσαι ικανοποιημένος που το Μόντε επέστρεψε και θα σε δούμε στον αγώνα με την ομάδα της Citroen Total World Rally Team;
SL:
Δεν έχω ιδέα. Όπως σας είπα και την τελευταία φορά, δεν ξέρω τι θα κάνω τη νέα χρονιά. Αν αγωνίζομαι θα πάω στο Μόντε Κάρλο. Αν όχι, θα πάω ως θεατής. Παρόλα αυτά, είναι ένας από τους μαγικούς αγώνες του WRC. Είναι μία καλή κίνηση. Μπορεί η οργανωτική επιτροπή να αποφάσισε να φύγει από το θεσμό πριν από μερικά χρόνια, αλλά τώρα πήραν τη σωστή απόφαση και επιστρέφουν.
E:
Jari Matti πως είναι η νυκτερινή ειδική;
J-ML:
Είναι ανοικτή, σε φαρδύ οδόστρωμα και γρήγορη. Στο τέλος είναι πιο τεχνική και έχει κάποια σημεία που χρειάζονται προσοχή. Επίσης στο μέσο της έχει ένα πολύ γρήγορο ασφάλτινο κομμάτι. Γενικά είναι καλή. Και δεν έχουμε πρόβλημα με τη σκόνη, αφού είναι ανοικτό το κομμάτι. Βλέπετε, πάντα υπάρχει ένα ρίσκο όταν αγωνίζεσαι στο χώμα τη νύκτα στις χώρες με υψηλές θερμοκρασίες, αφού όταν η θερμοκρασία πέφτει, δεν έχει πολύ άνεμο και η σκόνη μένει στον αέρα.
E:
Τι πιστεύεις ότι είναι αυτό που θα σου επιτρέψει να κερδίσεις στην Ελλάδα;
J-ML:
Από αυτή την άποψη, οι τελευταίοι αγώνες ήταν πολύ δύσκολοι για εμάς. Ήμασταν επικεφαλής στην Αργεντινή πριν το πρόβλημα, στην Ιορδανία και πάλι προβλήματα, ενώ στην Αργεντινή ήμασταν λίγο άτυχοι με κάποια άλλα πράγματα. Και αυτός ήταν και ένας από τους αγαπημένους μου αγώνες. Κάποιες φορές αν θέλεις τόσο πολύ να κερδίσεις, τίποτα δεν πηγαίνει όπως πρέπει. Πρέπει να οδηγείς όσο καλύτερα εσύ ο ίδιος μπορείς και να μην πιέζεις την τύχη σου.
E:
Η Αργεντινή ήταν ένας σκληρός αγώνας, αλλά εδώ αναμένεται να είναι ακόμα πιο δύσκολα. Είσαι αισιόδοξος ότι το Fiesta RS WRC θα αποδώσει καλά εδώ; Πως τα πήγατε κατά τη διάρκεια των δοκιμών;
J-ML:
Κάναμε δοκιμές πριν την Αργεντινή, περίπου πριν τέσσερις εβδομάδες. Όλα πήγαν καλά, χωρίς να έχουμε κανένα πρόβλημα. Σε εκείνη τη δοκιμή επέλεξα μία διαφορετική ανάρτηση και τότε ήμουν πεπεισμένος ότι ήταν η καλύτερη δυνατή επιλογή. Όμως, τελικά ο χρόνος δεν ήταν καλός και επιστρέψαμε στις αρχικές μας ρυθμίσεις.
E:
Με τι set up θα αγωνιστείς εδώ;
J-ML:
Το ίδιο με τη Σαρδηνία, την Ιορδανία και την Αργεντινή. Δοκίμασα κάτι διαφορετικό. Στις δοκιμές ήταν καλό, αλλά αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι πρέπει να δουλεύει και στις ειδικές.
E:
Μία από τις αποφάσεις που πήρε η επιτροπή Ράλλυ, ήταν να καταστήσει τη διαδικασία του shakedown ως κατατακτήρια δοκιμή για την επιλογή της σειράς εκκίνησης. Αυτό θα μπορούσε να αποδειχθεί ενδιαφέρον!
J-ML:
Είναι καλό ότι με αυτόν τον τρόπο δεν θα βλέπουμε πλέον αγώνες τακτικής στα Ράλλυ. Κατά τη διάρκεια του shakedown αυτό θα μπορούσε να αποδειχθεί ενδιαφέρον τόσο για τους θεατές, όσο και για την τηλεόραση. Όμως, αυτό θα σημαίνει και περισσότερη δουλειά για τους οδηγούς. Εκείνη τη μέρα, ίσως και να δείτε περισσότερες κινήσεις τακτικής. Σίγουρα, θα είναι μία έντονη διαδικασία για τους οδηγούς και θεωρώ ότι θα είναι καλό.
E:
Sébastien εσύ τι νομίζεις;
SL:
Θεωρώ ότι είναι καλή κίνηση. Όλοι θα εκκινούν στους αγώνες με ίσες πιθανότητες. Δεν θα έχει σημασία αν είσαι νεαρός οδηγός και είναι ο πρώτος σου αγώνας, ή αν κάνεις μερικούς αγώνες το χρόνο, στην εκκίνηση του κάθε αγώνα, όλοι θα εκκινούν με τις ίδιες πιθανότητες να είναι επικεφαλής του αγώνα. Από εκεί και πέρα δεν θα υπάρχουν τακτικές στον αγώνα και αυτό θα είναι καλό.
E:
Οι θερμοκρασίες εδώ, είναι από τις υψηλότερες που θα συναντήσετε. Πιστεύω ότι ήδη έχεις κάνει ένα είδος προπόνησης την προηγούμενη εβδομάδα. Από ποια απίστευτα ζεστή χώρα έρχεσαι;
J-ML:
Ξεκινάει με το γράμμα Φ και είναι η Φινλανδία! Την προηγούμενη εβδομάδα, ο υδράργυρος έδειξε 33 βαθμούς! Είχα λάβει μέρος σε έναν αγώνα του εθνικού μας Πρωταθλήματος. Ήμουν πλοηγός του αγώνα με ένα Ford Escort MKII. Η εξάτμιση περνάει κάτω από την πλευρά του οδηγού, με το πάτωμα φυσικά να μην έχει προστασία. Κάποια στιγμή ένιωθα ότι τα πόδια μου καίγονταν! Δεν υπήρχε αεραγωγός για αέρα στην οροφή, όπως στα σημερινά αυτοκίνητα, ενώ δεν μπορούσαμε να ανοίξουμε τα παράθυρα αφού θα έμπαινε η σκόνη μέσα. Έμοιαζε με ιδανική προπόνηση για αυτόν τον αγώνα, αλλά παράλληλα το διασκεδάσαμε.
E:
Mads ξεκίνησες δυναμικά τη φετινή χρονιά, τερματίζοντας δεύτερος στη Σουηδία, αλλά προβλήματα από εκεί και έπειτα δεν σου επέτρεψαν να ανέβεις και πάλι στο βάθρο. Είσαι απογοητευμένος από αυτό το γεγονός;
MØ:
Σίγουρα είναι δύσκολα, και ξέρω ότι πρέπει να είμαι λίγο πιο γρήγορος. Είχαμε κάποια προβλήματα σε αγώνες από τη Σουηδία και έπειτα, και δεν ήμασταν γρήγοροι. Χρειάζομαι περισσότερο χρόνο στο αυτοκίνητο και να αποκτήσω λίγο περισσότερη ταχύτητα.
E:
Πως καταφέρνεις, έτσι ώστε η πρώτη ημέρα του αγώνα να μην είναι μία διαδικασία δοκιμών για σένα;
MØ:
Στη Σαρδηνία, ήμασταν για πρώτη φορά τόσο κοντά στην πρώτη πεντάδα, μετά τον αγώνα της Σουηδίας. Πρέπει και εδώ να κάνουμε το ίδιο. Έχουμε κάνει κάποιες αλλαγές στο αυτοκίνητο, οι οποίες ελπίζουμε να βοηθήσουν, όπως και σε κάποιες από τις σημειώσεις μας. Βέβαια, αυτό είναι δύσκολο για εμάς, αφού κλάπηκε η τσάντα του συνοδηγού μου και χρειάστηκε να κάνουμε νέες σημειώσεις από την αρχή για όλες τις ειδικές. Εντάξει, οι περισσότερες ειδικές είναι ίδιες, αλλά αυτό δεν μας βοηθάει. Ελπίζαμε να έρθουμε με τις δικές μας σημειώσεις και να μπορέσουμε να πιέσουμε. Όμως, τώρα πρέπει να αναθεωρήσουμε και να πάμε προσεκτικά στο πρώτο πέρασμα, και μετά να οδηγήσουμε στο όριο στο δεύτερο πέρασμα.
E:
Δοκιμές πριν τον αγώνα δεν έκανες, αλλά το γεγονός ότι αγωνίζεσαι στο Πρωτάθλημα Νορβηγίας δεν σε βοηθάει καθόλου στην προετοιμασία σου;
MØ:
Όχι ιδιαίτερα. Εντάξει, σίγουρα τα χιλιόμετρα με το αυτοκίνητο βοηθάνε, αλλά είναι προδιαγραφών S2000 και δεν είναι ακριβώς το ίδιο. Όμως, μας βοηθάει στο να κάνω αναγνωρίσεις, ενώ οι αγώνες στο να κάνω αγωνιστικά χιλιόμετρα. Όμως, στη Νορβηγία οι συνθήκες είναι τελείως διαφορετικές. Πρέπει να κοιτάμε ειδική ειδική και να βελτιώσουμε την ταχύτητα μας.
E:
Θα αγωνιστείς σε όλους τους υπόλοιπους αγώνες φέτος;
MØ:
Δεν νομίζω ότι θα καταφέρουμε να αγωνιστούμε σε όλους. Πιστεύω ότι θα είμαστε σε Φινλανδία και Γερμανία, αλλά δεν είναι εύκολο να συγκεντρώσεις όλα τα λεφτά που χρειάζονται για πλήρης εμπλοκή. Είναι πιθανό να βρούμε κάποια χρήματα και να κάνουμε μερικούς ακόμα αγώνες, αλλά σίγουρα δεν θα πάμε στην Αυστραλία. Θα προσπαθήσουμε να φέρουμε κάποια καλά αποτελέσματα, τα οποία και θα μας βοηθήσουν να συγκεντρώσουμε περισσότερα χρήματα.
E:
Kimi, η Ιορδανία ήταν η τελευταία φορά που σε είδαμε στο τιμόνι του Citroen DS3. Έχει περάσει αρκετός καιρός! Αισθάνεσαι καλά που επιστρέφεις;
KR:
Ναι. Είναι καλό που είμαι πίσω.
E:
Την προηγούμενη εβδομάδα οδήγησες το αυτοκίνητο. Πόσα χιλιόμετρα έκανες και είσαι ικανοποιημένος από το αποτέλεσμα;
KR:
Ήταν την προηγούμενη εβδομάδα στη Γαλλία. Όλα πήγαν καλά και δοκιμάσαμε κάποιες αλλαγές. Το βασικό ήταν να μπω και πάλι το αυτοκίνητο. Κάναμε περίπου 100 χιλιόμετρα, με στόχο να συνηθίσω και πάλι την αίσθηση του DS3.
E:
Και πως είναι αυτή η αίσθηση;
KR:
Μια χαρά! Σίγουρα, ο αγώνας είναι καινούργιος για μένα, όπως φυσικά και οι ειδικές. Αυτές δεν δείχνουν εύκολες, αλλά θα κάνουμε ότι καλύτερο μπορούμε.
E:
Τι προσπαθείς να βελτιώσεις στις επιδόσεις σου;
KR:
Γενικά, προσπαθώ να βελτιώνομαι συνεχώς. Η Αυστραλία θα είναι επίσης ένα νέο μέρος για εμάς, ίσως να είναι λίγο πιο εύκολα για εμάς, αλλά στόχος μου είναι να βελτιώνομαι συνέχεια.
E:
Τι σκέφτεσαι για το μέλλον; Θα συνεχίσεις στο WRC;
KR:
Δεν ξέρω. Θα δω στο τέλος της χρονιάς. Πάντως, ακόμα τίποτα δεν είναι σίγουρο.
E:
Στους σκληρούς αγώνες είχες σημειώσει καλές επιδόσεις. Έκτος στην Ιορδανία, και πέμπτος στην Τουρκία πέρσι. Πιστεύεις ότι σου ταιριάζουν;
KR:
Δεν νομίζω. Κάποιοι αγώνες, όπως η Τουρκία, ήταν καινούργιοι για μένα, αλλά και για τους υπόλοιπους! Οι υπόλοιποι έχουν ξανάρθει εδώ και εγώ δεν έχω αγωνιστεί για ένα διάστημα, και θα είναι δύσκολα. Οι ειδικές είναι σκληρές αλλά αυτό θα είναι το ίδιο για όλους. Το αυτοκίνητο είναι αξιόπιστο και δυνατό, αλλά και πάλι αν έχουμε προβλήματα αυτό είναι κάτι που συμβαίνει. Σε κάθε περίπτωση θα κάνουμε ότι καλύτερο μπορούμε.
E:
Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για σένα σε αυτόν τον αγώνα;
KR:
Νέος αγώνας με νέες ειδικές. Αυτό είναι το πιο δύσκολο για εμάς.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥΣ
Martin Holmes
Martin Holmes Rallying, ΜΕΓ. ΒΡΕΤΑΝΙΑ
E:
Ερώτηση σε όλους τους οδηγούς. Το shakedown δεν είναι η τελευταία σας δοκιμή να προετοιμάσετε το αυτοκίνητο για τον αγώνα; (Σημειώστε, ότι ακόμα δεν έχει οριστικοποιηθεί ακριβώς η διαδικασία για το 2012).
SL:
Δεν ξέρω ποια είναι ακριβώς η ιδέα και ποιος την πρότεινε, αλλά θεωρώ ότι αν ξεκινάμε στις 08:00 πμ και έχουμε ελεύθερα περάσματα, τότε στις 10:00 πμ μπορούμε να ξεκινήσουμε τις κατατακτήριες. Στο shakedown, τώρα περνάμε τέσσερις φορές, επειδή πρέπει. Τη νέα χρονιά, πιστεύω ότι θα έχουμε έναν πραγματικό λόγο να περάσουμε από τα shakedown.
J-ML:
Είναι πολύ σημαντικό το πρωί να έχουμε ελεύθερα περάσματα. Κάποιοι οδηγοί, όπως και εγώ παλαιότερα, ερχόμαστε στους αγώνες χωρίς προηγουμένως να έχουμε κάνει δοκιμές, και οι δύο πρώτες ώρες είναι απαραίτητες για να δοκιμάσουμε κάτι στο αυτοκίνητο. Αλλά μετά από αυτό, όπως και ο Sebastien είπε, στις 10:00 πμ μπορούμε να ξεκινήσουμε. Νομίζω ότι μπορεί να δουλέψει.
KR:
Δεν ξέρω ακριβώς τις λεπτομέρειες των κανονισμών, αλλά δεν δείχνει ότι θα αλλάξουν και πολλά. Κάνε το πέρασμα σου, σημείωσε τον ταχύτερο χρόνο σου και μετά διάλεξε σειρά εκκίνησης. Δεν αλλάζουν και τόσα πολλά.
MØ:
Πιστεύω ότι είναι μία καλή ιδέα, αρκεί να έχουμε χρόνο το πρωί να προετοιμαστούμε. Εγώ χρησιμοποιώ το shakedown ως δοκιμή σε πολλούς αγώνες και είναι πολύ σημαντικό να έχω αυτό το χρόνο στο αυτοκίνητο.
FIA SUPER 2000 WORLD RALLY CHAMPIONSHIP
Παρόντες:
Hermann Gassner, FIA Super 2000 World Rally Championship
Ott Tänak, FIA Super 2000 World Rally Championship
E:
Κάνατε δοκιμές τη Δευτέρα, πώς πήγε;
HG:
Πήγε καλά. Αλλάξαμε κάποια πράγματα στο setup του αυτοκινήτου και τώρα περιμένουμε τον αγώνα. Αλλάξαμε ελατήρια και αντιστρεπτική, φυσιολογικά πράγματα. Ας ελπίσουμε ότι θα βοηθήσουν οι αλλαγές.
E:
Πώς βλέπετε τις ειδικές εδώ; Πιστεύεις ότι θα τις ευχαριστηθείτε;
HG:
Θα είναι το πιο σκληρό ράλι. Σε κάποια σημεία πρέπει να φυλάς το αυτοκίνητο, αλλά στα υπόλοιπα δεν θα είναι τόσο άσχημα.
E:
Είστε στην ίδια ομάδα με τον Juho Hanninen, ο οποίος έχει μεγάλη εμπειρία. Σας έχει δώσει καμιά συμβουλή;
HG:
Ναι, μου είπε ότι δεν είναι εύκολο και να προσέξω να μην πιέσω πάρα πολύ. Θα δούμε.
E:
Ποιο θα είναι το κλειδί της… επιβίωσης την πρώτη ημέρα του αγώνα που έχει μόνο το remote service;
HG:
Πρέπει να είμαστε προσεκτικοί. Μόνο με το remote service είναι δύσκολο, δεν υπάρχει ευκαιρία για λάθος.
E:
Ποιους θεωρείς βασικούς σας αντιπάλους σε αυτόν τον αγώνα;
HG:
Αυτό είναι δύσκολο να το απαντήσω. Καμιά φορά η ταχύτητά μας δεν είναι καλή, άλλες πάλι είμαστε γρήγοροι. Θα τρέξουμε τον αγώνα μας και θα δούμε τι θα γίνει.
E:
Τι περιμένετε να έχετε πετύχει στο τέλος της χρονιάς;
HG:
Κι αυτό είναι δύσκολο να απαντηθεί. Έχουμε κάνει πρόοδο και πάμε όλο και πιο γρήγορα, αυτό είναι που θέλουμε άλλωστε. Προς το παρόν είμαι ικανοποιημένος.
E:
Ott, είσαι στην κορυφή του SWRC μετά την ολοκλήρωση δύο γύρων του φετινού πρωταθλήματος. Αυτή είναι η πρώτη φορά που συμμετέχετε στο Ράλι Ακρόπολις. Τι σκέφτεσαι γι' αυτό;
OT:
Ως τώρα ήταν πολύ ενδιαφέρον. Είχαμε καλές στιγμές και μια μεγάλη νίκη στη Σαρδηνία. Στο Μεξικό δεν ξεκινήσαμε καλά, αλλά στο τέλος πήραμε καλό αποτέλεσμα. Άρα, ως τώρα, όλα καλά. Στο Ακρόπολις, θα δούμε.
E:
Έχεις ξανατρέξει σε ειδικές σαν αυτές στο παρελθόν; Με ποιο άλλο αγώνα θα μπορούσες να τις συγκρίνεις;
OT:
Και στη Σαρδηνία είχε πολύ σκληρές ειδικές και ήταν πρώτη φορά για μένα εκεί. Εδώ το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε είναι να τρέξουμε έξυπνα, χωρίς να χάνουμε πολύ χρόνο όμως, αν θέλουμε ένα καλό αποτέλεσμα. Θα είναι πρόκληση για εμάς.
E:
Δεν έκανες δοκιμές τη Δευτέρα, αλλά συμμετείχες στις δοκιμές σαν μηχανικός…
OT:
Είναι μια αλλιώτικη δουλειά, αλλά σχετικά συνηθισμένη για μένα – την κάνω κάθε μέρα. Ήταν μια συνηθισμένη μέρα στο συνεργείο, μόνο που αυτή τη φορά το περιβάλλον ήταν το… δάσος.
E:
Είσαι ευχαριστημένος από το Shakedown σήμερα;
OT:
Κάναμε τέσσερα περάσματα και το αυτοκίνητο δούλεψε καλά, οπότε δεν ανησυχώ.
E:
Θα προσπαθήσετε να κερδίσετε τον αγώνα ή πιστεύεις ότι θα ήταν ρίσκο κάτι τέτοιο;
OT:
Σίγουρα μπορούμε να πιέσουμε όσο και στη Σαρδηνία. Αλλά προτιμώ να κρατήσουμε καλό ρυθμό. Θα δούμε.
E:
Ποιο είναι το πιο δύσκολο σημείο του αγώνα;
OT:
Σίγουρα η τελευταία ημέρα (Κυριακή) δείχνει πιο εύκολη, αλλά οι δύο πρώτες μοιάζουν πολύ σκληρές. Παντού υπάρχει κάτι επικίνδυνο. Θα προσπαθήσουμε να μην έχουμε κλαταρίσματα.
E:
Πόσο σκληρό είναι;
OT:
Είναι απίστευτα σκληρό, περισσότερο από οτιδήποτε έχω δει ως τώρα. Στις αναγνωρίσεις δεν ήταν τόσο δύσκολο όσο θα είναι στη διάρκεια του αγώνα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου