Στον δύσκολο, αλλά με πολλές προοπτικές, δρόμο της διεκδίκησης της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης για το 2021 έχει μπει πλέον η Καλαμάτα.
Ενός θεσμού, που κρύβει... παγίδες, εάν όμως γίνουν οργανωμένες ενέργειες σε κλίμα ενότητας τότε μόνο να κερδίσει έχει η πόλη, ακόμα κι αν τελικά δεν επιλεγεί για να γίνει το -ένα από τα δύο- επίκεντρα του πολιτισμού στην Ευρώπη σε 7 χρόνια από σήμερα. Αυτό τονίζει μιλώντας στην “Ελευθερία” ο δήμαρχος Καλαμάτας Παναγιώτης Νίκας αναλύοντας το χρονοδιάγραμμα, το πλαίσιο δράσης, αλλά και τις προσδοκίες που θα πρέπει να έχει η μεσσηνιακή πρωτεύουσα από την προσπάθεια ανάληψης των σκήπτρων της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης το 2021.
Το φθινόπωρο του 2015 αναμένεται να γίνει η τελική επιλογή των δύο πόλεων -μίας από την Ελλάδα και μίας από τη Ρουμανία- που θα φιλοξενήσουν το 2021 το σημαντικό αυτό θεσμό. Κι όμως ο χρόνος μέχρι τότε είναι λιγότερος από όσο νομίζουμε, καθώς στο μεσοδιάστημα απαιτούνται μία σειρά Συναντήσεων Κορυφής με σκοπό τη συγκρότηση της οργανωτικής επιτροπής και την επιλογή ενός καλλιτεχνικού διευθυντή με προσβάσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο ικανό να εκπροσωπήσει ουσιαστικά μία ολόκληρη χώρα σε διεθνές επίπεδο.
Πώς ξεκίνησε όμως η ιδέα για την διεκδίκηση της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης; Σύμφωνα με τον κ. Νίκα η πρώτη ιδέα έπεσε το 2011 από μία αρχιτέκτονα από τη Βέροια με γνώσεις σε αυτό το αντικείμενο. Το θεσμικό πλαίσιο όμως βάσει του οποίου θα διαγωνιστούν οι ενδιαφερόμενες πόλεις για το θεσμό από το 2019 και έπειτα αναμένεται να αλλάξει από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το περιεχόμενό του να ανακοινωθεί εντός των προσεχών εβδομάδων.
Οι εξελίξεις σε αυτό το επίπεδο θα καθορίσουν σε μεγάλο βαθμό τις κινήσεις της δικής μας υποψηφιότητας, η οποία πάντως θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη. “Στην επιτροπή δεν θα μετέχουν εθνικοί αντιπρόσωποι, επομένως τυπικά συρρικνώνεται ο ρόλος των εθνικών κυβερνήσεων” σημειώνει ο κ. Νίκας και συνεχίζει: “Στην προσπάθεια της διεκδίκησης θα απαιτηθούν αρκετά ταξίδια στην Ευρώπη, ο σχηματισμός μίας πολύ δυνατής οργανωτικής επιτροπής, καθώς και η επιλογή ενός καλλιτεχνικού διευθυντή, ο οποίος θα είναι ικανός να μας εκπροσωπήσει στα διάφορα ευρωπαϊκά λόμπι. Πάνω από όλα όμως θα χρειαστεί συζήτηση και συναποδοχή του οράματος που θα έχει η πόλη ενόψει του 2021. Τότε φυσικά δεν θα είμαι εγώ δήμαρχος, αυτό είναι προφανές, όπως επίσης και πολλοί από αυτούς που ασχολούνται σήμερα με τις διάφορες δημοτικές παρατάξεις δεν θα έχουν πλέον ρόλο στην πόλη. Η πόλη όμως έχει μεγάλη ανάγκη ένα όραμα να το κυνηγήσει και είναι βέβαιο ότι έχει να κερδίσει πολλά ακόμα κι αν δεν το κατακτήσει”.
Η ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΚΑΙ Ο... ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΣ
Μετά την αρχική κατά πλειοψηφία απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για να θέσει η πόλη υποψηφιότητα, ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη επαφές του δημάρχου με διάφορα άτομα, τα οποία πιθανόν να στελεχώσουν τις θέσεις ευθύνης στο δρόμο για το φθινόπωρο του 2015.
“Κάθε θέμα θα πηγαίνει και στο Δημοτικό Συμβούλιο για απόφαση, αλλά σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να είμαστε ώριμοι σε εισηγητικό επίπεδο. Κάθε εβδομάδα συναντώ διάφορα πρόσωπα, καλλιτέχνες πανελλήνιας εμβέλειας, ανθρώπους που ασχολούνται με τον πολιτισμό, αλλά και άτομα με οικονομική επιφάνεια, οι οποίοι αγαπούν την πόλη μας και μπορούν να συμβάλουν” τονίζει ο δήμαρχος Καλαμάτας και συνεχίζει αναφερόμενος στο κόστος αυτού του εγχειρήματος: “Σε πρώτη φάση σύμφωνα με τους πρώτους υπολογισμούς μέχρι και την λήψη της τελικής απόφασης το φθινόπωρο του 2015 χρειάζονται περίπου 100.000 ευρώ. Θα καταβληθεί κάθε προσπάθεια, ώστε ο απλός πολίτης να μην επωμιστεί σε καμία περίπτωση τα ποσά που απαιτούνται για να είμαστε ανταγωνιστικοί σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Εχω τη βεβαιότητα ότι ο φάκελος των δραστηριοτήτων, όταν με το καλό κερδίσουμε, θα χρηματοδοτηθεί σε μεγάλο βαθμό από χορηγίες. Κανένας φυσικά δεν θα πάρει στα χέρια του χρήματα. Αλλά θα ζητηθεί να αναλάβουν συγκεκριμένες δράσεις, όπως την πληρωμή του καλλιτεχνικού διευθυντή κ.ά.”. Σε περίπτωση επιτυχούς έκβασης της διεκδίκησης πάντως σύμφωνα με το δήμαρχο χρηματοδότηση και μάλιστα αρκετών δεκάδων εκατομμυρίων θα διατεθούν κυρίως από την Ε.Ε., αλλά και από τον εθνικό προϋπολογισμό.
Στο καθαρά οργανωτικό κομμάτι ο κ. Νίκας αναφέρει ότι θα πρέπει να γίνουν λεπτοί χειρισμοί στο κομμάτι της επιλογής του καλλιτεχνικού διευθυντή, ώστε να είναι άτομο που να μπορεί να έχει άψογη συνεργασία με την οργανωτική επιτροπή. “Εχουν γίνει ήδη συζητήσεις με 3 πρόσωπα για τη συγκεκριμένη θέση και σύντομα θα υπάρχουν νέα” υπογράμμισε ο Παναγιώτης Νίκας και χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες αρκέστηκε στο να πει: “Σύντομα θα έχω σχετικές συναντήσεις και στο Δημαρχείο, ενώ θα λάβει γνώση και το Δημοτικό Συμβούλιο”. Επαφές υπάρχουν ήδη και με πολιτιστικούς φορείς της πόλης σύμφωνα με το δήμαρχο, ενώ η πόλη προσβλέπει σε κινητοποίηση όλου του ανθρώπινου δυναμικού της εκτός και εκτός... τειχών. “Σε κάθε περίπτωση το αργότερο μέχρι το φθινόπωρο του 2014, ένα χρόνο πριν την επιλογή θα πρέπει να έχουν πιάσει δουλειά τόσο η οργανωτική επιτροπή, όσο και ο καλλιτεχνικός διευθυντής με στόχο την κατάρτιση ενός πλήρους φακέλου” λέει ο κ. Νίκας. Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι το μοναδικό όνομα που βγήκε από τα χείλη του δημάρχου, το οποίο πιθανόν να αξιοποιηθεί σε επίπεδο οργανωτικής επιτροπής είναι η σημερινή καλλιτεχνική διευθύντρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Βίκυ Μαραγκοπούλου.
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΚΑΙ ΕΚΛΟΓΕΣ
Θα επηρεάσουν όμως οι επικείμενες αυτοδιοικητικές εκλογές και η προεκλογική περίοδος προς την οποία ολοταχώς οδεύουμε την υπόθεση διεκδίκησης; Σύμφωνα με το δήμαρχο θα πρέπει "να αποσυνδέσουμε τη διεκδίκηση με τις εκλογές. Δουλεύουμε για κάποιους άλλους, που θα έρθουν το 2021. Να ζούμε τότε και να τους χαρούμε, αλλά αντικειμενικά δεν μπορεί το θέμα αυτό να μπει στις μυλόπετρες των εκλογών. Θα κριθεί άλλωστε το 2015, δηλαδή ένα χρόνο μετά τις εκλογές".
ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ
Καθόλη τη διάρκεια της συζήτησής μας πάντως ο δήμαρχος Καλαμάτας ήταν εμφανώς αισιόδοξος για την πορεία της διεκδίκησης. Ως βασικό αντίπαλο εξ αυτών που έχουν δημοσίως εκδηλώσει ενδιαφέρον για το θεσμό ο κ. Νίκας ανέφερε τη Σύρο, η οποία “έχει ως μεγάλο πλεονέκτημα τη στήριξη της καθολικής κοινότητας” και δευτερευόντως τον Πειραιά. Για τις υπόλοιπες περιοχές που είχαν ακουστεί τόνισε ότι η Ξάνθη έχει αποχωρήσει, ενώ δεν υφίσταται πλέον θέμα για υποψηφιότητες της Τρίπολης και του Ναυπλίου. Για τους “γείτονες” της Πελοποννήσου πάντως λέει: “Εχω πει ότι σε περίπτωση που επιλεγούμε, στο φάκελο δραστηριοτήτων οι όμορες με εμάς περιοχές, η Σπάρτη και η Τρίπολη, που μέχρι τότε και οι δύο θα απέχουν από εδώ μισή ώρα, θα έχουν τη δική τους συμμετοχή στο πρόγραμμα αποκομίζοντας και αυτές τα δικά τους οφέλη”.
Στην περίπτωση της Ρουμανίας τώρα, χώρα που όπως είπαμε θα φιλοξενήσει την έτερη Πολιτιστική Πρωτεύουσα το 2021 σοβαρό ενδιαφέρον μέχρι τώρα έχουν δείξει η Τιμισοάρα, η Κλουζ Ναπόκα και η Κραϊόβα με την πρώτη να “παίζει” δυνατότερα. Ως είθισται πάντως οι πόλεις που θα επιλεγούν από τις δύο χώρες θα έχουν δίαυλο επικοινωνίας και σε κάποιο βαθμό θα λειτουργούν ως αδερφές πόλεις.
ΤΑ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΑ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ
Στη συνέχεια ο κ. Νικάς αναφέρθηκε στα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Καλαμάτας έναντι των υπολοίπων συνδιεκδικητών. Σε αυτά ανέφερε “τις συγκοινωνιακές δυνατότητες με τον νέο αυτοκινητόδρομο σε συνδυασμό με τον υπό κατασκευή περιφερειακό, το αεροδρόμιο με τις διεθνείς πτήσεις, αλλά και το λιμάνι με τη δυνατότητα υποδοχής πλοίων αναψυχής”. Στα “όπλα” της πόλης συμπεριέλαβε “την αξιόλογη πολιτιστική ζωή, σε ένα βαθμό γνωστή και σε ευρωπαϊκούς κύκλους, τον αυξανόμενο πληθυσμό, την έντονη παρουσία νεολαίας, αλλά και αρκετών πολιτιστικών σχημάτων”. Στάθηκε μάλιστα ιδιαίτερα στην ιστορική φυσιογνωμία της πόλης, αλλά και στην ύπαρξη του Ιστορικού Κέντρου. Και όλα αυτά όπως είπε πέρα από τις σημαντικές φυσικές ομορφιές της ευρύτερης περιοχής.
“Είναι επίσης η πόλη στην οποία γράφτηκε το πρώτο κείμενο της επαναστατημένης Ελλάδας “προς τας ευρωπαϊκάς αυλάς”, το οποίο κυριαρχείται από τις αρχές της ελληνικής φιλοσοφικής σκέψης και του ευρωπαϊκού διαφωτισμού. Βαθύτατα ανθρωπιστικό, πολιτιστικό και δημοκρατικό κείμενο, που γράφτηκε ακριβώς 200 χρόνια από το 2021. Αποτελεί και αυτό ένα επιχείρημά μας και φυσικά όχι με την έννοια του πολέμου και των συγκρούσεων” δηλώνει ο κ. Νίκας. Στο σημείο αυτό φυσικά μπορούμε να προσθέσουμε και την έκδοση της πρώτης ελληνικής εφημερίδας στην Καλαμάτα με τον τίτλο “Σάλπιγξ Ελληνική” από το Θεόκλητο Φαρμακίδη.
ΤΙ ΠΡΟΣΔΟΚΑ Η ΠΟΛΗ;
“Εάν υπάρξει μία οργανωμένη προσπάθεια θα ωφεληθεί η πόλη ακόμα και αν δεν τα καταφέρει στο τέλος. Ακόμα και τότε θα έχει αποκτήσει μία πείρα, θα έχει γίνει περισσότερο γνωστή. Αποτελέσματα πιο σημαντικά από τα χρήματα που θα έχουν διατεθεί. Εάν είμαστε οργανωμένοι, συγκρoτημένοι και ενωμένοι νομίζω ότι θα κερδίσουμε και θα μετεξελιχθεί η πόλη σε ένα σημείο αναφοράς” τονίζει ο δήμαρχος Καλαμάτας. Ιδιαίτερη μνεία κάνει μάλιστα στα πολλά και σημαντικά διατηρητέα κτίρια, που υπάρχουν στην πόλη σημειώνοντας ότι στα υπόψιν βρίσκεται πλάνο ανάδειξης τους μέσα από ένα πλαίσιο ευρύτερων αναπλάσεων με γνώμονα και τις διεθνείς βραβεύσεις για τις πολεοδομικές παρεμβάσεις μετά τους καταστροφικούς σεισμούς του 1986.
ΤΙ ΑΛΛΟ ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΕΙ;
Πλήρη θεωρεί την πόλη σε επίπεδο κτηριακών υποδομών ο δήμαρχος Καλαμάτας Παναγιώτης Νίκας τονίζοντας ότι αυτό που λείπει περισσότερο είναι ένα ανοιχτό θέατρο 3.000 θέσεων, “γιατί δεν μπορούμε το καλοκαίρι να υποστηρίξουμε εκδηλώσεις με ανταποδοτικό χαρακτήρα. Τα γήπεδα δεν είναι κατάλληλα και το Κάστρο δεν επαρκεί. Από εκεί και πέρα έχουμε το μεγάλο πλεονέκτημα του Μεγάρου Χορού, το οποίο φυσικά θα έχει δεσπόζουσα θέση και μαζί με τις υπόλοιπες αίθουσες, που θα ανακατασκευαστούν κατάλληλα θα στηρίξουν κτηριακά το εγχείρημα της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας” λέει ο κ. Νίκας.
Καταλήγοντας πάντως επεσήμανε: “Ελπίζω το 2021 η Ελλάδα να έχει ξεπεράσει την κρίση. Ολα τα μηνύματα για τις επενδύσεις στον τουριστικό τομέα στην περιοχή μας είναι εξόχως θετικά. Ενα έργο όμως ίδιας σημασίας με τον αυτοκινητόδρομο είναι και το Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος, που εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί το 2015 με τη λήξη του ΕΣΠΑ. Θα ενοποιήσει χιλιάδες τουριστικές κλίνες, οι οποίες ουσιαστικά αντιστοιχούν στα 4/5 του τουριστικού δυναμικού της Μεσσηνίας”.
Το συγκινητικό άρθρο για την Καλαμάτα από τον Γιώργο Μπενέα και όλες οι αντιδράσεις των ευτυχισμένων Καλαματιανών! (φωτό)
Good news: Πως η Καλαμάτα έγινε η νέα Μύκονος! Kατά 46% αύξηση των αφίξεων έναντι 26% για το νησί των ανέμων!
Ενός θεσμού, που κρύβει... παγίδες, εάν όμως γίνουν οργανωμένες ενέργειες σε κλίμα ενότητας τότε μόνο να κερδίσει έχει η πόλη, ακόμα κι αν τελικά δεν επιλεγεί για να γίνει το -ένα από τα δύο- επίκεντρα του πολιτισμού στην Ευρώπη σε 7 χρόνια από σήμερα. Αυτό τονίζει μιλώντας στην “Ελευθερία” ο δήμαρχος Καλαμάτας Παναγιώτης Νίκας αναλύοντας το χρονοδιάγραμμα, το πλαίσιο δράσης, αλλά και τις προσδοκίες που θα πρέπει να έχει η μεσσηνιακή πρωτεύουσα από την προσπάθεια ανάληψης των σκήπτρων της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης το 2021.
Το φθινόπωρο του 2015 αναμένεται να γίνει η τελική επιλογή των δύο πόλεων -μίας από την Ελλάδα και μίας από τη Ρουμανία- που θα φιλοξενήσουν το 2021 το σημαντικό αυτό θεσμό. Κι όμως ο χρόνος μέχρι τότε είναι λιγότερος από όσο νομίζουμε, καθώς στο μεσοδιάστημα απαιτούνται μία σειρά Συναντήσεων Κορυφής με σκοπό τη συγκρότηση της οργανωτικής επιτροπής και την επιλογή ενός καλλιτεχνικού διευθυντή με προσβάσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο ικανό να εκπροσωπήσει ουσιαστικά μία ολόκληρη χώρα σε διεθνές επίπεδο.
Πώς ξεκίνησε όμως η ιδέα για την διεκδίκηση της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης; Σύμφωνα με τον κ. Νίκα η πρώτη ιδέα έπεσε το 2011 από μία αρχιτέκτονα από τη Βέροια με γνώσεις σε αυτό το αντικείμενο. Το θεσμικό πλαίσιο όμως βάσει του οποίου θα διαγωνιστούν οι ενδιαφερόμενες πόλεις για το θεσμό από το 2019 και έπειτα αναμένεται να αλλάξει από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το περιεχόμενό του να ανακοινωθεί εντός των προσεχών εβδομάδων.
Οι εξελίξεις σε αυτό το επίπεδο θα καθορίσουν σε μεγάλο βαθμό τις κινήσεις της δικής μας υποψηφιότητας, η οποία πάντως θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη. “Στην επιτροπή δεν θα μετέχουν εθνικοί αντιπρόσωποι, επομένως τυπικά συρρικνώνεται ο ρόλος των εθνικών κυβερνήσεων” σημειώνει ο κ. Νίκας και συνεχίζει: “Στην προσπάθεια της διεκδίκησης θα απαιτηθούν αρκετά ταξίδια στην Ευρώπη, ο σχηματισμός μίας πολύ δυνατής οργανωτικής επιτροπής, καθώς και η επιλογή ενός καλλιτεχνικού διευθυντή, ο οποίος θα είναι ικανός να μας εκπροσωπήσει στα διάφορα ευρωπαϊκά λόμπι. Πάνω από όλα όμως θα χρειαστεί συζήτηση και συναποδοχή του οράματος που θα έχει η πόλη ενόψει του 2021. Τότε φυσικά δεν θα είμαι εγώ δήμαρχος, αυτό είναι προφανές, όπως επίσης και πολλοί από αυτούς που ασχολούνται σήμερα με τις διάφορες δημοτικές παρατάξεις δεν θα έχουν πλέον ρόλο στην πόλη. Η πόλη όμως έχει μεγάλη ανάγκη ένα όραμα να το κυνηγήσει και είναι βέβαιο ότι έχει να κερδίσει πολλά ακόμα κι αν δεν το κατακτήσει”.
Η ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΚΑΙ Ο... ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΣ
Μετά την αρχική κατά πλειοψηφία απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για να θέσει η πόλη υποψηφιότητα, ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη επαφές του δημάρχου με διάφορα άτομα, τα οποία πιθανόν να στελεχώσουν τις θέσεις ευθύνης στο δρόμο για το φθινόπωρο του 2015.
“Κάθε θέμα θα πηγαίνει και στο Δημοτικό Συμβούλιο για απόφαση, αλλά σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να είμαστε ώριμοι σε εισηγητικό επίπεδο. Κάθε εβδομάδα συναντώ διάφορα πρόσωπα, καλλιτέχνες πανελλήνιας εμβέλειας, ανθρώπους που ασχολούνται με τον πολιτισμό, αλλά και άτομα με οικονομική επιφάνεια, οι οποίοι αγαπούν την πόλη μας και μπορούν να συμβάλουν” τονίζει ο δήμαρχος Καλαμάτας και συνεχίζει αναφερόμενος στο κόστος αυτού του εγχειρήματος: “Σε πρώτη φάση σύμφωνα με τους πρώτους υπολογισμούς μέχρι και την λήψη της τελικής απόφασης το φθινόπωρο του 2015 χρειάζονται περίπου 100.000 ευρώ. Θα καταβληθεί κάθε προσπάθεια, ώστε ο απλός πολίτης να μην επωμιστεί σε καμία περίπτωση τα ποσά που απαιτούνται για να είμαστε ανταγωνιστικοί σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Εχω τη βεβαιότητα ότι ο φάκελος των δραστηριοτήτων, όταν με το καλό κερδίσουμε, θα χρηματοδοτηθεί σε μεγάλο βαθμό από χορηγίες. Κανένας φυσικά δεν θα πάρει στα χέρια του χρήματα. Αλλά θα ζητηθεί να αναλάβουν συγκεκριμένες δράσεις, όπως την πληρωμή του καλλιτεχνικού διευθυντή κ.ά.”. Σε περίπτωση επιτυχούς έκβασης της διεκδίκησης πάντως σύμφωνα με το δήμαρχο χρηματοδότηση και μάλιστα αρκετών δεκάδων εκατομμυρίων θα διατεθούν κυρίως από την Ε.Ε., αλλά και από τον εθνικό προϋπολογισμό.
Στο καθαρά οργανωτικό κομμάτι ο κ. Νίκας αναφέρει ότι θα πρέπει να γίνουν λεπτοί χειρισμοί στο κομμάτι της επιλογής του καλλιτεχνικού διευθυντή, ώστε να είναι άτομο που να μπορεί να έχει άψογη συνεργασία με την οργανωτική επιτροπή. “Εχουν γίνει ήδη συζητήσεις με 3 πρόσωπα για τη συγκεκριμένη θέση και σύντομα θα υπάρχουν νέα” υπογράμμισε ο Παναγιώτης Νίκας και χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες αρκέστηκε στο να πει: “Σύντομα θα έχω σχετικές συναντήσεις και στο Δημαρχείο, ενώ θα λάβει γνώση και το Δημοτικό Συμβούλιο”. Επαφές υπάρχουν ήδη και με πολιτιστικούς φορείς της πόλης σύμφωνα με το δήμαρχο, ενώ η πόλη προσβλέπει σε κινητοποίηση όλου του ανθρώπινου δυναμικού της εκτός και εκτός... τειχών. “Σε κάθε περίπτωση το αργότερο μέχρι το φθινόπωρο του 2014, ένα χρόνο πριν την επιλογή θα πρέπει να έχουν πιάσει δουλειά τόσο η οργανωτική επιτροπή, όσο και ο καλλιτεχνικός διευθυντής με στόχο την κατάρτιση ενός πλήρους φακέλου” λέει ο κ. Νίκας. Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι το μοναδικό όνομα που βγήκε από τα χείλη του δημάρχου, το οποίο πιθανόν να αξιοποιηθεί σε επίπεδο οργανωτικής επιτροπής είναι η σημερινή καλλιτεχνική διευθύντρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Βίκυ Μαραγκοπούλου.
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΚΑΙ ΕΚΛΟΓΕΣ
Θα επηρεάσουν όμως οι επικείμενες αυτοδιοικητικές εκλογές και η προεκλογική περίοδος προς την οποία ολοταχώς οδεύουμε την υπόθεση διεκδίκησης; Σύμφωνα με το δήμαρχο θα πρέπει "να αποσυνδέσουμε τη διεκδίκηση με τις εκλογές. Δουλεύουμε για κάποιους άλλους, που θα έρθουν το 2021. Να ζούμε τότε και να τους χαρούμε, αλλά αντικειμενικά δεν μπορεί το θέμα αυτό να μπει στις μυλόπετρες των εκλογών. Θα κριθεί άλλωστε το 2015, δηλαδή ένα χρόνο μετά τις εκλογές".
ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ
Καθόλη τη διάρκεια της συζήτησής μας πάντως ο δήμαρχος Καλαμάτας ήταν εμφανώς αισιόδοξος για την πορεία της διεκδίκησης. Ως βασικό αντίπαλο εξ αυτών που έχουν δημοσίως εκδηλώσει ενδιαφέρον για το θεσμό ο κ. Νίκας ανέφερε τη Σύρο, η οποία “έχει ως μεγάλο πλεονέκτημα τη στήριξη της καθολικής κοινότητας” και δευτερευόντως τον Πειραιά. Για τις υπόλοιπες περιοχές που είχαν ακουστεί τόνισε ότι η Ξάνθη έχει αποχωρήσει, ενώ δεν υφίσταται πλέον θέμα για υποψηφιότητες της Τρίπολης και του Ναυπλίου. Για τους “γείτονες” της Πελοποννήσου πάντως λέει: “Εχω πει ότι σε περίπτωση που επιλεγούμε, στο φάκελο δραστηριοτήτων οι όμορες με εμάς περιοχές, η Σπάρτη και η Τρίπολη, που μέχρι τότε και οι δύο θα απέχουν από εδώ μισή ώρα, θα έχουν τη δική τους συμμετοχή στο πρόγραμμα αποκομίζοντας και αυτές τα δικά τους οφέλη”.
Στην περίπτωση της Ρουμανίας τώρα, χώρα που όπως είπαμε θα φιλοξενήσει την έτερη Πολιτιστική Πρωτεύουσα το 2021 σοβαρό ενδιαφέρον μέχρι τώρα έχουν δείξει η Τιμισοάρα, η Κλουζ Ναπόκα και η Κραϊόβα με την πρώτη να “παίζει” δυνατότερα. Ως είθισται πάντως οι πόλεις που θα επιλεγούν από τις δύο χώρες θα έχουν δίαυλο επικοινωνίας και σε κάποιο βαθμό θα λειτουργούν ως αδερφές πόλεις.
ΤΑ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΑ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ
Στη συνέχεια ο κ. Νικάς αναφέρθηκε στα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Καλαμάτας έναντι των υπολοίπων συνδιεκδικητών. Σε αυτά ανέφερε “τις συγκοινωνιακές δυνατότητες με τον νέο αυτοκινητόδρομο σε συνδυασμό με τον υπό κατασκευή περιφερειακό, το αεροδρόμιο με τις διεθνείς πτήσεις, αλλά και το λιμάνι με τη δυνατότητα υποδοχής πλοίων αναψυχής”. Στα “όπλα” της πόλης συμπεριέλαβε “την αξιόλογη πολιτιστική ζωή, σε ένα βαθμό γνωστή και σε ευρωπαϊκούς κύκλους, τον αυξανόμενο πληθυσμό, την έντονη παρουσία νεολαίας, αλλά και αρκετών πολιτιστικών σχημάτων”. Στάθηκε μάλιστα ιδιαίτερα στην ιστορική φυσιογνωμία της πόλης, αλλά και στην ύπαρξη του Ιστορικού Κέντρου. Και όλα αυτά όπως είπε πέρα από τις σημαντικές φυσικές ομορφιές της ευρύτερης περιοχής.
“Είναι επίσης η πόλη στην οποία γράφτηκε το πρώτο κείμενο της επαναστατημένης Ελλάδας “προς τας ευρωπαϊκάς αυλάς”, το οποίο κυριαρχείται από τις αρχές της ελληνικής φιλοσοφικής σκέψης και του ευρωπαϊκού διαφωτισμού. Βαθύτατα ανθρωπιστικό, πολιτιστικό και δημοκρατικό κείμενο, που γράφτηκε ακριβώς 200 χρόνια από το 2021. Αποτελεί και αυτό ένα επιχείρημά μας και φυσικά όχι με την έννοια του πολέμου και των συγκρούσεων” δηλώνει ο κ. Νίκας. Στο σημείο αυτό φυσικά μπορούμε να προσθέσουμε και την έκδοση της πρώτης ελληνικής εφημερίδας στην Καλαμάτα με τον τίτλο “Σάλπιγξ Ελληνική” από το Θεόκλητο Φαρμακίδη.
ΤΙ ΠΡΟΣΔΟΚΑ Η ΠΟΛΗ;
“Εάν υπάρξει μία οργανωμένη προσπάθεια θα ωφεληθεί η πόλη ακόμα και αν δεν τα καταφέρει στο τέλος. Ακόμα και τότε θα έχει αποκτήσει μία πείρα, θα έχει γίνει περισσότερο γνωστή. Αποτελέσματα πιο σημαντικά από τα χρήματα που θα έχουν διατεθεί. Εάν είμαστε οργανωμένοι, συγκρoτημένοι και ενωμένοι νομίζω ότι θα κερδίσουμε και θα μετεξελιχθεί η πόλη σε ένα σημείο αναφοράς” τονίζει ο δήμαρχος Καλαμάτας. Ιδιαίτερη μνεία κάνει μάλιστα στα πολλά και σημαντικά διατηρητέα κτίρια, που υπάρχουν στην πόλη σημειώνοντας ότι στα υπόψιν βρίσκεται πλάνο ανάδειξης τους μέσα από ένα πλαίσιο ευρύτερων αναπλάσεων με γνώμονα και τις διεθνείς βραβεύσεις για τις πολεοδομικές παρεμβάσεις μετά τους καταστροφικούς σεισμούς του 1986.
ΤΙ ΑΛΛΟ ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΕΙ;
Πλήρη θεωρεί την πόλη σε επίπεδο κτηριακών υποδομών ο δήμαρχος Καλαμάτας Παναγιώτης Νίκας τονίζοντας ότι αυτό που λείπει περισσότερο είναι ένα ανοιχτό θέατρο 3.000 θέσεων, “γιατί δεν μπορούμε το καλοκαίρι να υποστηρίξουμε εκδηλώσεις με ανταποδοτικό χαρακτήρα. Τα γήπεδα δεν είναι κατάλληλα και το Κάστρο δεν επαρκεί. Από εκεί και πέρα έχουμε το μεγάλο πλεονέκτημα του Μεγάρου Χορού, το οποίο φυσικά θα έχει δεσπόζουσα θέση και μαζί με τις υπόλοιπες αίθουσες, που θα ανακατασκευαστούν κατάλληλα θα στηρίξουν κτηριακά το εγχείρημα της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας” λέει ο κ. Νίκας.
Καταλήγοντας πάντως επεσήμανε: “Ελπίζω το 2021 η Ελλάδα να έχει ξεπεράσει την κρίση. Ολα τα μηνύματα για τις επενδύσεις στον τουριστικό τομέα στην περιοχή μας είναι εξόχως θετικά. Ενα έργο όμως ίδιας σημασίας με τον αυτοκινητόδρομο είναι και το Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος, που εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί το 2015 με τη λήξη του ΕΣΠΑ. Θα ενοποιήσει χιλιάδες τουριστικές κλίνες, οι οποίες ουσιαστικά αντιστοιχούν στα 4/5 του τουριστικού δυναμικού της Μεσσηνίας”.
Το συγκινητικό άρθρο για την Καλαμάτα από τον Γιώργο Μπενέα και όλες οι αντιδράσεις των ευτυχισμένων Καλαματιανών! (φωτό)
Good news: Πως η Καλαμάτα έγινε η νέα Μύκονος! Kατά 46% αύξηση των αφίξεων έναντι 26% για το νησί των ανέμων!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου