Σάββατο, 23 Φεβρουαρίου 2013

ΤΟ... «ΣΚΛΗΡΟ ΠΟΤΟ» ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΧΑΝΕΙ ΤΗΝ ΠΡΩΤΟΚΑΘΕΔΡΙΑ ΤΟΥ

Ο πρόεδρος των Ελλήνων Οινολόγων και παραγωγός τσίπουρου Θ. Καραθάνος Δύσκολες μέρες και για το πάλαι ποτέ... κραταιό ποτό, το ουίσκι. Η πτωτική πορεία στις πωλήσεις του, που ξεκίνησε το 2009 με την αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, ενισχύθηκε με τον ΦΠΑ, φαίνεται ότι συνεχίζεται.
Ο πρόεδρος των Ελλήνων Οινολόγων και παραγωγός τσίπουρου Θ. Καραθάνος
Ο πρόεδρος των Ελλήνων Οινολόγων και παραγωγός τσίπουρου Θ. Καραθάνος
Η ζήτησή του έχει μειωθεί στο μισό... Εδαφος αντιθέτως κερδίζουν το καλό φθηνό κρασί και το τσίπουρο που όπως όλα δείχνουν έχουν αντικαταστήσει επάξια το... σκληρό ποτό, το οποίο στην αλλαγή του αιώνα παρουσίαζε μια θεαματική άνοδο μέχρι και? 279%.
Και ενώ είχαμε ξεχάσει την έκφραση «να πιούμε κανένα κρασάκι» για χρόνια... τον τελευταίο καιρό ξανακερδίζει πόντους!
Η αποκαθήλωση του ουίσκι πλέον είναι γεγονός τόσο με αναφορές στα στατιστικά στοιχεία που καταδεικνύουν τη μείωση στη ζήτησή του από το 2005 μέχρι το 2012 όσο και στα εμπειρικά τα οποία προκύπτουν από την κίνηση σε κάβες, εστιατόρια, μπαρ αλλά και σούπερ μάρκετ όπως αυτήν την αντιλαμβάνονται οι ίδιοι οι επαγγελματίες?
«Η αρχή στην πτώση της κατανάλωσης έγινε με τον ειδικό φόρο οινοπνεύματος αλλά την τελευταία διετία η ζήτηση για ουίσκι έπεσε ίσως και στο 50%. Ο κόσμος προσπαθεί να κόψει από παντού και πόσω μάλλον από το ποτό που για κάποιους είναι και πολυτέλεια? Γι' αυτό το ουίσκι δείχνει να έχει αντικατασταθεί από ένα πολύ οικονομικό κρασί, όχι απαραίτητα χύμα, αλλά και εμφιαλωμένο.
Κρασί και τσίπουρο νίκησαν το ουίσκι

Εντυπωσιακή άνοδος παρατηρείται και στην κατανάλωση του τσίπουρου... Ενα καλό τσίπουρο, ένα καλό κρασί δίνει την ευχαρίστηση που θέλει ο καταναλωτής σε εξαιρετικά χαμηλή τιμή», λέει η κ. Λίτσα Χάλαρη, ιδιοκτήτρια κάβας.
Οι καταναλώσεις ουίσκι που πριν από μία δεκαετία θύμιζαν αυτές της... γενέτειράς του έχουν «χτυπηθεί» εξαιτίας της κατάστασης που έχει διαμορφωθεί στη χώρα μας με αποτέλεσμα την πρωτοκαθεδρία να καταλαμβάνει το χύμα ποτό, είτε αυτό είναι κρασί, είτε τσίπουρο... Την ώρα που ένα μπουκάλι ουίσκι κοστίζει16-18 ευρώ, η αντίστοιχη ποσότητα χύμα τσίπουρου αγγίζει τα 3-5,5 ευρώ. Εξαιρετικά προσιτές είναι και οι τιμές των εμφιαλωμένων κρασιών.
Αύξηση 125%
Η επιλογή ενός χύμα ποτού προέκυψε από τη μεγάλη αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, που από το 2009 αυξήθηκε κατά 125% και από τον οποίο απαλλάσσεται μόνο το κρασί. Τα εγχώρια, παραδοσιακά αποστάγματα όπως είναι το ούζο και το τσίπουρο έχουν τον μισό φόρο κατανάλωσης και η μπίρα το 25%.

«Την προηγούμενη δεκαετία η κατανάλωση ουίσκι ήταν η υψηλότερη στην Ευρώπη μετά όμως από τις τρεις απανωτές αυξήσεις στο αλκοόλ σηματοδότησε μία καθοδική πορεία...

Ακολούθησαν η βότκα, το τζιν, το ρούμι αλλά η καταβαράθρωση του ουίσκι, που αποτελούσε πάντα την πρώτη επιλογή στην κατανάλωση των ποτών, δεν συγκρίνεται. Η αύξηση στο χύμα είτε αυτό είναι κρασί είτε τσίπουρο είναι δεδομένη αρκεί βέβαια να μην υπάρξει και σε αυτά τροποποίηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης γιατί τότε και εδώ θα είναι καταστροφική η επιβολή του.
Επιπλέον, εκτός από την ελληνική αγορά, αισιόδοξα είναι τα μηνύματα για το κρασί από αγορές όπως αυτές της Αμερικής, της Ρωσίας και της Κίνας», λέει στο «Εθνος» ο πρόεδρος των Ελλήνων Οινολόγων Θάνος Καραθάνος που επιπλέον είναι και παραγωγός τσίπουρου?
Σταθερά ανοδική είναι η πορεία του τσίπουρου, ένα κατεξοχήν ελληνικό προϊόν του οποίου η ολοένα και μεγαλύτερη ζήτηση αποτελεί και στήριξη στους αμπελουργούς.
«Το τσίπουρο μπορεί να γίνει μία από τις σημαίες της ελληνικής οικονομίας αρκεί να το χειριστούμε σωστά κατανοώντας πρώτα από όλα ότι σχετίζεται άμεσα με την πρωτογενή παραγωγή. Εφόσον, σε αυτό το σημείο μας έφερε η κρίση, ας την εκμεταλλευτούμε κι εμείς προς όφελός μας. Μπορούμε να γίνουμε πιο δημιουργικοί και μαζί με το κρασί να προωθήσουμε και το τσίπουρο που ήδη κατακτά την αγορά», συμπληρώνει ο κ. Καραθάνος.

ΣΚΟΤΙΑ
Σταθερές οι εξαγωγές, πτώση πωλήσεων σε Γαλλία και Ισπανία

Οι εξαγωγές σκοτσέζικου ουίσκι σημείωσαν παγκοσμίως κάμψη το περασμένο έτος, υποχωρώντας αισθητά τόσο στη Γαλλία όσο και στην Ισπανία, σύμφωνα με την ένωση παραγωγών ουίσκι στο Λονδίνο. Οι παραγωγοί του οινοπνευματώδους ποτού ανέφεραν ότι διατηρούν σταθερές τις συνολικές εξαγωγές στο 1,8 δισ. στερλίνες σε αξία (2,2 δισ. ευρώ) και ταυτόχρονα διαπιστώνουν «αύξηση της ζήτησης στις ΗΠΑ το 2012 συγκριτικά με το 2011 που σημειώθηκε αύξηση κατά 13%».
Το ίδιο χρονικό διάστημα, ωστόσο, υποχώρησε η ζήτηση του ουίσκι σε ποσοστό 14% στη γαλλική αγορά και στο 24% στην ισπανική. Σύμφωνα με τον βρετανικό όμιλο διανομής Diageo, για την προσεχή πενταετία θα επιδοτηθεί η παραγωγή σκοτσέζικου ουίσκι με το ποσό του ενός δισ. στερλινών.
Στέλλα Κεμανετζή
kemanetzi@pegasus.gr
Δημοσίευση σχολίου